paard & partner
9 Sep 2010, 11:01 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Haver  (gelezen 7178 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Chloe
Junior
**

« Gepost op: 22 Mrt 2009, 13:52 »

Ik ben weer verder aan het lezen in onderstaand fantastisch boek.

Voor mijn manegepaard neem ik voor iedere les wortels en appels mee. Dankzij dit boek weet ik nu dat dat geen slim idee is. Hij is een beetje te mager, nu weet ik ook waardoor dat komt. Helaas kan ik daar zelf niets aan veranderen, behalve dus niet meer dat soort onnatuurlijke voeding mee te nemen.

Het enige graan dat paarden goed kunnen verteren is haver. Maar hoe kom ik daar aan? Ik denk dat de biologische winkel (waar ik dat soort dingen doorgaans haal) alleen maar havervlokken heeft. Denken jullie dat dat goed is als alternatief?

Ik ben weer hierin aan het lezen, geweldig boek gewoon.
Citaat

Onze [link2]website,http://www.paardnatuurlijk.nl[/link2] heeft voor veel beweging gezorgd in de inzichten over hoe paarden moeten worden verzorgd. Vele malen hebben we dan ook het verzoek gekregen om een en ander eens verder uit te werken en in boekvorm uit te brengen.

Nu is het zover: Het resultaat is het boek met de toepasselijke titel: "Paard Natuurlijk".

Behalve de diepere uitwerking bevat het boek vele waardevolle aanvullingen: Ervaringen, praktische tips, ideeën, oplossingen voor problemen, etc.

Onderwerpen
De onderwerpen die aan bod komen zijn: Huisvesting, voeding, verzorging, sociaal gedrag, natuurlijk bekappen *), etc. Bij alle onderwerpen kijken we hoe het er in de natuur aan toegaat, hoe het er bij gedomesticeerde paarden aan toegaat en waarom dit niet optimaal is, en hoe je daar, gebruik makend van wat de natuur ons kan leren, verbeteringen in kan aanbrengen.

In het boek worden verschillende ideeën gegeven voor uiteenlopende situaties, worden inspirerende praktijkvoorbeelden gegeven, en wordt besproken welke problemen je kan tegenkomen tijdens de overgang naar een meer natuurlijke situatie en uiteraard hoe je die het best kunt voorkomen of oplossen.

De achterkant van het boek geeft een goede indruk van wat je kunt verwachten:

*)Het boek behandelt globaal het onderwerp "Natuurlijk Bekappen", maar gedetailleerde informatie of een handleiding om daadwerkelijk zelf te bekappen valt buiten het bestek van dit boek. Wil je leren om zelf je paard te bekappen, dan is het Multimedia-pakket "Natuurlijk Bekappen" een aanrader. Het boek "Paard Natuurlijk" is daar een onderdeel van.

Op onze pagina over voeding tref je een uittreksel aan van het hoofdstuk over voeding. In het boek vertellen we je in groter detail:

hoe de spijsvertering van het paard werkt
hoe je paarden het beste kunt voeden
hoe je het beste kunt omschakelen naar een krachtvoervrij-dieet
hoe je dikke paarden dunner krijgt
hoe je dunne paarden dikker krijgt
alles over de kruidentuin, vitaminen en mineralen
hoe voeding en training invloed hebben op elkaar, en op de prestaties van het paard
praktijkervaringen
tips en ideeën

Op onze pagina over huisvesting tref je een uittreksel aan van het hoofdstuk over huisvesting. In het boek vertellen we je in groter detail:
wat de voordelen van een meer paardgerichte huisvesting zijn
hoe je met enige fantasie meer kunt doen dan je voor mogelijk hield
hoe je de grond die je tot je beschikking hebt zo optimaal mogelijk kunt benutten
hoe je je paard stimuleert om meer uit zichzelf te bewegen (=trainen)
hoe je een paardenzwembad aanlegt en wat de voordelen er van zijn
hoe je een vorstvrije watervoorziening aanlegt
hoe je voorkomt dat je paard het koud krijgt
hoe wij zelf met één dag huur van een graafmachine een paardenparadijs hebben aangelegd
praktijkervaringen
tips en ideeën

Dit boek is ook onderdeel van het Multimedia-pakket "Natuurlijk Bekappen" en wordt tevens gebruikt als theorieboek bij de cursus Natuurlijk Bekappen.
Meld dit bericht aan de moderator   Gelogd

Joy
Held

Whoopie !!!

« Antwoord #1 Gepost op: 22 Mrt 2009, 19:31 »

Hallo
Voer en met name krachtvoer komt nogal precies, het lijkt mij dat je dat niet zonder overleg met de eigenaar kunt aanvullen, een appeltje kan niet zoveel kwaad, maar van haver kunnen ze erg energiek of heet worden.
Dit soort dingen kun je niet maar zo op eigen gelegenheid toevoegen.

GR Janneke

Groetjes, J.
Chloe
Junior
**

« Antwoord #2 Gepost op: 25 Mrt 2009, 14:54 »

Hallo
Voer en met name krachtvoer komt nogal precies, het lijkt mij dat je dat niet zonder overleg met de eigenaar kunt aanvullen, een appeltje kan niet zoveel kwaad, maar van haver kunnen ze erg energiek of heet worden.
Dit soort dingen kun je niet maar zo op eigen gelegenheid toevoegen.

GR Janneke

Ik zou toch eens het boek Paard Natuurlijk lezen als ik jou was, want een appel e.d. kan juist erg veel kwaad. Knipoog Maar verder heb je een punt, er zijn mensen die zeggen dat dit een fabel is en mensen die zeggen dat hun paarden er te energiek van worden. Ik denk dat ik mijn antropomorfisme moet afleren en het manegepaard moet belonen met knuffels en niet meer met lekkers...

Ninapean
Senior

« Antwoord #3 Gepost op: 25 Mrt 2009, 18:29 »

Als je een paard wilt belonen met een verantwoord koekje/snoepje dan kun je ook bijv. de Pre Alpin Wiesencobs van St. Hippolyt nemen. Dat zijn hele grote biksen met verschillende soorten grassen en kruiden en er is verder niets aan toegevoegd.
Ik gebruik ze zelf ook.
Chloe
Junior
**

« Antwoord #4 Gepost op: 26 Mrt 2009, 13:11 »

Bedankt voor de tip!

Chloe
Junior
**

« Antwoord #5 Gepost op: 26 Mrt 2009, 15:15 »

P.s. waar haal jij het?

Ik heb nu een mail gestuurd naar dit bedrijf: http://www.topdiervoeders.nl/st-hippolyt-pre-alpin-wiesencobs-p-301.html of het misschien verzonden kan worden als maximaal 3 kilo bijvoorbeeld, wat moet ik nou met 25 kilo van die brokkies. Grijns

Ninapean
Senior

« Antwoord #6 Gepost op: 26 Mrt 2009, 16:07 »

Je bent er zo doorheen hoor  Knipoog

Bel anders Rene Wielens even. Die leverd door heel Ned. ook voor 1 zak. Verzendkosten zijn geloof ik 3,50 euro.
Hier zijn gegevens; http://www.agrobs.de/nl/

Woon je in de buurt van Rhenen toevallig?
Chloe
Junior
**

« Antwoord #7 Gepost op: 26 Mrt 2009, 18:29 »

Je bent er zo doorheen hoor  Knipoog

Bel anders Rene Wielens even. Die leverd door heel Ned. ook voor 1 zak. Verzendkosten zijn geloof ik 3,50 euro.
Hier zijn gegevens; http://www.agrobs.de/nl/

Woon je in de buurt van Rhenen toevallig?

Ik denk het niet, is het een zak van 25 kilo? Het gaat om een manegepaard, hè, en dit is alleen maar een beloningssnoepje 1x per week voor en na de les... Knipoog

Bedankt, ga eens kijken op de link!

Ninapean
Senior

« Antwoord #8 Gepost op: 27 Mrt 2009, 09:26 »

Dan doe je er wel even mee ja  Knipoog

Als je bij mij in de buurt woont kun je een emmertje komen halen  Grijns
Chloe
Junior
**

« Antwoord #9 Gepost op: 27 Mrt 2009, 11:35 »

Wat attent! Wij wonen in de omgeving van Breda, jij?

Ninapean
Senior

« Antwoord #10 Gepost op: 27 Mrt 2009, 19:01 »

Ik woon tussen Tiel en Kesteren.
Chloe
Junior
**

« Antwoord #11 Gepost op: 29 Mrt 2009, 14:34 »

Ah, jammer, dat is wel een beetje ver. Maar ik hoop dat ik nog een reactie krijg van dat bedrijf!

Ninapean
Senior

« Antwoord #12 Gepost op: 30 Mrt 2009, 08:54 »

Je krijgt vast wel een reaktie hoor  knipoog
Joy
Held

Whoopie !!!

« Antwoord #13 Gepost op: 31 Mrt 2009, 19:22 »

Bij Superhorse in Breda verkopen ze het voer van Hyppolite, .
Ik ken het boek maar ook dit boek moet je kritisch lezen, ik ben zelf ook tegen suiker, dus ben niet iemand die hele appels e.d voert, zelf snij ik vaak 1 wortel in meerdere stukken of ik neem een halve appel mee. Maar blijf erbij dat je niet zo maar kunt en mag gaan rommelen met het basisvoer van het paard van een ander, haver moet met beleid worden toegevoegd aan het voer.

Grappig dat je in de buurt woont,ik woon in tilburg heb dit voer ook een tijd gegeven maar Whoopie wou het niet eten zo jammer.

Ik zag trouwens dat ze bij Agradi geloof ik nu ook biologische beloningsbrokjes verkopen, moet je wel weer even opletten in sommigen zit dan weer lactose of melasse.

Groetjes, J.
Chloe
Junior
**

« Antwoord #14 Gepost op: 31 Mrt 2009, 20:24 »

Bedankt voor je reactie!

Wij zijn al jaren bezig met natuurlijke voeding voor honden en katten, ook dat wereldje is het nog behoorlijk omstreden, de massa voert nog steeds onnatuurlijk.

Ik snap dus heel goed dat wortels onnatuurlijk zijn voor een paard en hoe slecht een paard erop reageert. Een paard graaft niet ondergronds naar wortels. Knipoog Dus nee, ik kan niet kritisch zijn over een boek dat zoveel mogelijk de natuur als leidraad heeft, dat doen wij met onze honden en katten namelijk ook.

Bedankt voor je tips, Superhorse in Breda, even onthouden!

Ninapean
Senior

« Antwoord #15 Gepost op: 2 Apr 2009, 08:27 »

Kun jij mij wat meer info geven over die natuurlijk voeding voor honden.
Mag ook via pb of mail marit.rink@live.nl
Chloe
Junior
**

« Antwoord #16 Gepost op: 28 Mei 2009, 21:51 »

Heel leuk dat dit bedrijf iets met mijn vraag heeft gedaan, super!

http://www.topdiervoeders.nl/st-hippolyt-pre-alpin-wiesencobs-p-301.html

Het is nu verkrijgbaar in zakken van 3 kilo. Jammer is dat ik het zou moeten laten opsturen en dat de verzendkosten dan hoger zijn dan het product. Bedroefd

Ira
Senior

Ikke en Arta-paard

« Antwoord #17 Gepost op: 29 Mei 2009, 00:36 »

Ik ben ook al erg lang op zoek naar een minder zoete belonging dan de ganbare snoepjes. Uiteindelijk heb ik bij Hartog grote luzernebrok laten bestellen door een tussenleverancier. Die hebben ze al standaard in hun ruwvoerpakken zitten en kunnen ze ook apart in zakken leveren.

Qua prijs super interesant vergeleken met snoepjes (rond de € 12,- voor - ik geloof- 20 kg) en bevatten dus gewoon geperste & gedroogde luzerne. Zal vast ook wel iets van melasse in (moeten) zitten maar verder een erg leuk product om zo uit de hand te voeren. De brok heeft ook de dikte van de reguliere snoepjes maar zijn beduidend korter. Hoef je dus niet moeilijk te breken  Knipoog

Voor één paard nog steeds natuurlijk heel veel maar wel handig om zo met meer man te delen. Hebben we hier ook gedaan en beviel geloof ik de meeste wel aardig  Cool
Chloe
Junior
**

« Antwoord #18 Gepost op: 29 Mei 2009, 10:03 »

Kun jij mij wat meer info geven over die natuurlijk voeding voor honden.
Mag ook via pb of mail marit.rink@live.nl

Uiteraard! Hier kun je alle informatie over het natuurlijk voeren voor honden vinden: http://natuurlijkevoeding.yourbb.nl/viewtopic.php?f=7&t=64

En voor de geïnteresseerden, hier voor katten: http://natuurlijkevoeding.yourbb.nl/viewtopic.php?f=28&t=3402

trea
Held

mijn paard als partner..

« Antwoord #19 Gepost op: 17 Jun 2009, 21:17 »

Ik ben ook al erg lang op zoek naar een minder zoete belonging dan de ganbare snoepjes. Uiteindelijk heb ik bij Hartog grote luzernebrok laten bestellen door een tussenleverancier. Die hebben ze al standaard in hun ruwvoerpakken zitten en kunnen ze ook apart in zakken leveren.

Qua prijs super interesant vergeleken met snoepjes (rond de € 12,- voor - ik geloof- 20 kg) en bevatten dus gewoon geperste & gedroogde luzerne. Zal vast ook wel iets van melasse in (moeten) zitten maar verder een erg leuk product om zo uit de hand te voeren. De brok heeft ook de dikte van de reguliere snoepjes maar zijn beduidend korter. Hoef je dus niet moeilijk te breken  Knipoog

Hartog maakt ook grasbrok. (Of bedoel je dat met luzernebrok Ira? Ik zie namelijk geen luzernebrok op hun site staan, enkel luzernemix, maar dat is geen brok)
De grasbrok van Hartog wordt geleverd in zakken van 25 kg en is een jaar houdbaar. Er zit geen melasse in hun produkt wat het SUPER geschikt maakt als beloningsbrokjes (wat mij betreft!)
Onze paarden vinden ze ook nog eens erg lekker.
« Laatste verandering: 17 Jun 2009, 21:21 door trea » Meld dit bericht aan de moderator   Gelogd
Ira
Senior

Ikke en Arta-paard

« Antwoord #20 Gepost op: 17 Jun 2009, 22:21 »

Hartog maakt (grote) luzernebrok voor in hun grasmix. Hiervan heb ik geloof ik ook ooit eens iets afgegeven. Ze verkopen het idd niet standaard maar ik heb een leverancier die de grote (en nu de normale maat) luzernebrok voor mij besteld. Een zak kleine brok voer ik (met twee isi's) in een maand op gemengd met "reguliere" brok  Cool

In verband met de omloopsnelheid ging het met de grote luzernebrok hier niet snel genoeg. De kleine brok darentegen eten ze goed door de reguliere brok heen als aanvulling op het (hier) beperkte grasaanbod. De grote brok eten ze echter na een paar maanden echt minder tot niet. Die moeten dus in (max.) een maandje of 2 echt op vanwege het teruglopen van de smakelijkheid  Onbeslist

Ik kan het product iedereen aanraden en tja, ik ben hierdoor ook aardig pro-Hartog geworden. Bij afzonderlijk bestellen is het wel zaak om goed aan te geven wat je wil hebben want hier heeft het ook weken & enkele foutleveringen geduurd voor ze het goede product leverde. Maar das voor iets waar ze ook geen "eigen" zakken of productcode voor hebben ook niet zo verwonderlijk  Grijns
trea
Held

mijn paard als partner..

« Antwoord #21 Gepost op: 18 Jun 2009, 06:35 »

Wat heeft luzernebrok voor voordelen tov grasbrok voor jouw paarden? Ik vraag me af waarom je specifiek daarvoor kiest? Ik ben ook wel benieuwd naar de vitaminen/mineralen verhoudingen van luzernebrok. Zou je die eens hier willen neerzetten alsjeblieft?

Wat is de reden dat de grote brokken niet meer gegeten werden? Ik neem aan dat de samenstelling toch hetzelfde was? En hoe groot is groot? (Zie soort baksteenmodel voor me haha, maar dat zal wel niet)

Je 'leverancier', is dat Wijenberg?
Ira
Senior

Ikke en Arta-paard

« Antwoord #22 Gepost op: 18 Jun 2009, 12:49 »

Ik heb (van vroeger uit) erg slechte ervaring met grasbrok. Vooral slokdarmverstoppingen en slechte smakelijkheid. Bovendien zit er óf goed (koeien)gras in óf juist de zogenaamde paardenwei-grassen. Zie daar weinig toegevoegde waarde in bij mijn huidige setting.

De samenstelling van de luzerne brok kan ik je zo helaas ook niet geven. Kan het eens navragen bij mijn leverancier. En nee, das niet Weijenberg. Hoewel die er waarschijnlijk ook wel aan kan komen. De grote maat brok is duimdik, geloof iets van (rond de) 2 cm doorsnede terwijl de kleine / standaard maat iets van 0,9 cm is. Dus de gewone brokmaat. Het is dus ook echt de ideale (standaard) paardensnoepjes-maat maar dan wel iets korter (je kunt / hoeft ze niet te breken)  Cool

En qua smakelijkheid loopt het product gewoon (wat) terug. Bij gewoon voeren valt dat reuze mee, maar als je 20 kg alleen als beloningsbrokje inzet dan duurt dat hier dus echt te lang. Moet er bij zeggen dat ik eerst de grote brok ook gewoon in de auto had staan. En das minder goed qua bewaren natuurlijk dan in een afgesloten ton  Verlegen

Heb de grote (en kleine) luzernebrok ook al bij andere liefhebbers binnen gekregen. En ook daar is het opvallend dat de grote brok idd na een tijdje minder tot niet wordt gegeten. Dus daar moet je echt van uit gaan dat de voertermijn rond een maand moet liggen of korter. Anders krijg je het echt niet meer naar binnen, zeker niet als "beloning"  Rollende ogen

Maar nogmaals, geloof dat ik ze ooit eens heb langsgebracht bij je om uit te proberen Ik zeg niets
trea
Held

mijn paard als partner..

« Antwoord #23 Gepost op: 18 Jun 2009, 20:58 »

Ja klopt hoor, ik heb ooit een proefmonster van je ontvangen. Maar was me niet bewust dat het luzerne was ipv gras, ook niet of dat nou de grote of kleine brok was.  Huh?

Jij voert dit soort brokken om een andere reden dan ik. Slokdarmverstoppingen zullen ze hier niet krijgen van 20 biksjes per speel/werksessie. Als voer gebruik ik dit soort brok niet. De voedingswaarde is daarom ook niet zo belangrijk, behalve dat het zo calorie- en suikerarm mogelijk moet zijn dan.  Rollende ogen

Jammer wel, dat er geen voedingswaardes op je zak staan. Nou snap ik waarom je niet weet of er melasse inzit. Ik was erg benieuwd.

Nou ja.. grasbrok is makkelijk te verkrijgen, lang houdbaar, zonder melasse en wordt hier enthousiast ontvangen. Ga ik maar niet moeilijk doen om luzernebrok te verkrijgen. Gaat m'n zorgvuldig berekende Ca : P verhouding ook niet naar de knoppen  Grijns

Bedankt voor de verduidelijking. Kus
clarissa
nieuw Lid
*

« Antwoord #24 Gepost op: 11 Jul 2009, 10:23 »

Ik snap dus heel goed dat wortels onnatuurlijk zijn voor een paard en hoe slecht een paard erop reageert. Een paard graaft niet ondergronds naar wortels. Knipoog

Volgens mij doen ze dat wel, in de winter als er weinig gras is. Maar of ze dan alleen maar knaloranje dingen tegen komen, waarschijnlijk niet..
Ik hoorde iemand zeggen dat ze witlof-wortel ook heel lekker vinden. Maar waar haal je dat nou toch vandaan..
Iemand een idee?
groetjes
trea
Held

mijn paard als partner..

« Antwoord #25 Gepost op: 20 Jul 2009, 11:33 »

De samenstelling van de luzerne brok kan ik je zo helaas ook niet geven. Kan het eens navragen bij mijn leverancier. En nee, das niet Weijenberg. Hoewel die er waarschijnlijk ook wel aan kan komen. De grote maat brok is duimdik, geloof iets van (rond de) 2 cm doorsnede terwijl de kleine / standaard maat iets van 0,9 cm is. Dus de gewone brokmaat. Het is dus ook echt de ideale (standaard) paardensnoepjes-maat maar dan wel iets korter (je kunt / hoeft ze niet te breken)  Cool

Ik heb inmiddels de samenstelling van de luzernebrok gekregen van Hartog.

Mevr. Slijkerman zegt wel het volgende over de luzernebrok:

Voor paarden is de Lucerne-mix over het algemeen beter geschikt, omdat dit uit stengels bestaat. Luzernebrok wordt gemaakt van gedroogde luzerne. Dit wordt gemalen en tot brok geperst. Doordat het product al gemalen is, valt het uiteen in de maag van het paard en wordt de spijsvertering van het paard minimaal gestimuleerd. Daarom adviseren wij Lucerne-mix boven Luzernebrok. Daarnaast is het eiwitgehalte van de luzernebrok ook veel hoger dan van Lucerne-mix.

Het is dus niet zo geschikt als voederbrok. Maar goed, daarvoor gebruik ik het in ieder geval niet.

De analyse:

Voederwaarde-onderzoek
Gras kunstm.gedr.(brok) eko luzernebrok
Dit rapport is vrijgegeven onder verantwoording van ing.H.Hekman, manager Operationele Zaken

Hartog BV
Groenvoederdrogerij
Postbus 2
1657 ZG ABBEKERK

Maaidatum:02-06-2009
Datum monstername: 15-06-2009

Resultaat in gram/kg, tenzij anders vermeld:

Resultaat
                          product               droge stof                    gemiddelde
DS                      919                                                               925
VEM                    805                         876                                 892
Voederwaarde en analyse resultaat

VEVI                   819                          892                                 923
DVE                    85                           92                                   95
OEB                    12                           13                                   11
VOS                    615                         670                                 673
FOSp                  413                         450                                  464
OEB 2 uur            22                           24                                   15
FOSp 2 uur          121                         132                                  184
Structuurwaarde                                 0,5                                  0,4
Verzadigingswrd.                                 0,39                                0,36

Voederwaarde
paarden
EWpa                  0,57                        0,62                                 0,69
VREp                   107                         116                                 117

Ruw as                                              103                                  132
Ruw eiwit                                           176                                  177
Ruwe celstof                                       292                                  235
Suiker                                                44                                   105

Dit product is te koop in Leunen bij Victus.
Groetjes, Trea

trea
Held

mijn paard als partner..

« Antwoord #26 Gepost op: 20 Jul 2009, 11:40 »

PRODUCTANALYSE Grasbrok hartog:

Voedingswaarden
Ruw eiwit           16.60 %
Ruwe celstof   26.80 %
Ruw AS           12.30 %
EWPa                   0.65 %
VEP                   632.00 %
VREp                   106.00 g
DS
                   88.50 %
Mineralen
Calcium   8.60 g
Fosfor   3.50 g
Magnesium   2.20 g
Natrium   3.50 g
Kalium   26.10 g

Sporenelementen
IJzer           879.00 mg
Koper           7.30 mg
Mangaan    48.00 mg
Zink           31.00 mg
Selenium    122.00 µg
Zwavel       3.60 mg
Molybdeen  1.50 mg
Kobalt    0.26 µg

Je ziet in elk geval dat je voor paarden die gevoelig zijn voor teveel aan eiwitten, je beter grasbrok kan gebruiken ipv luzernebrok.  Geschokt
Ira
Senior

Ikke en Arta-paard

« Antwoord #27 Gepost op: 20 Jul 2009, 17:24 »

Klopt dat het normaal niet eerste keus is qua voorbrok. Maar wél als je juist de vruchtbaarheid wilt bevorderen & (daarna) eiwitrijke melk wilt voor een peultje. Dan is Luzernebrok een goed alternatief als je toch (goed) gras tekort hebt.

Gezien de prijs van de luzernemix is de luzernebrok naast paardenhooi echt gunstiger om te geven. Maar dat het voor mijn situatie qua paarden even de beste oplossing was wil niet zeggen dat het in elke omstandigheid als beste optie uit de bus komt. Waarschijnlijk zelfs in de meeste gevallen niet  Grijns

Maar dank voor het uitzoekwerk. Meeste had ik intussen ook al als info binnen maar heb er niet aan gedacht dat alsnog hier te plaatsen. Is nu wel zo overzichtelijk om het hie rook na te kunnen kijken & vergelijken.
trea
Held

mijn paard als partner..

« Antwoord #28 Gepost op: 21 Jul 2009, 21:15 »

Citaat
Klopt dat het normaal niet eerste keus is qua voorbrok. Maar wél als je juist de vruchtbaarheid wilt bevorderen & (daarna) eiwitrijke melk wilt voor een peultje. Dan is Luzernebrok een goed alternatief als je toch (goed) gras tekort hebt.
Ja, da's waar.  Grijns

Citaat
Maar dank voor het uitzoekwerk.
Graag gedaan.  Knipoog
Chloe
Junior
**

« Antwoord #29 Gepost op: 25 Okt 2009, 15:56 »

Ik heb ze besteld! Een verpakking van 3 kilo. Dat kost maar 2,99 en dat is net zo duur als de bekende brokjes (Smikkels) bij de Boerenbond, die bij ons in de buurt zit!

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: